L’últim Socioescáner Emocional elaborat per la Fundació Ecologia Emocional situa la crisi climàtica i energètica com la principal preocupació dels enquestats (67,3% sobre el total), seguit de la violència, les guerres i els moviments de població (64,6%). En tercer lloc, es troba la pobresa (53,3%) i en quart lloc la desigualtat (36,2%).

També figuren en aquesta llista de deu preocupacions: les pandèmies i la salut, la falta de confiança en les institucions o l’impacte de les TIC. L’objectiu del Socioescáner és “prendre el pols social quant als temes que més preocupen i ens haurien de preocupar i que tenen impactes emocionals -en la salut i el benestar- de les persones i els col·lectius” segons explica Mercè Conangla, cocreadora del model ecologia emocional i fundadora de la Fundació Ecologia Emocional.

Conangla afegeix que el principal problema és “la falta de visió global i d’interrelació que tots aquests problemes tenen entre si”. Per això, assegura que es vol “generar consciència posant els temes sobre la taula”.

La impotència, la frustració, la tristesa y el desànim com a principals emocions

Per als participants del Socioescáner, aquests temes generen impotència i frustració (61,2%), tristesa i desànim (53,2%), ansietat i preocupació (52,4%) i esperança en el futur (43,6%). Conangla destaca que “aquesta gamma emocional desactivadora no ajuda a passar a l’acció correctiva” perquè “resten energia”.

Per a fer front als reptes assenyalats, la majoria creu que la millor resposta ha de passar per la sostenibilitat econòmica, social, mediambiental i emocional (64,7%), respecte i convivència en la diversitat (56,1%) i la visió unitària i solidària d’humanitat (49,9%). Davant aquesta situació, la fundadora de la Fundació Ecologia Emocional es pregunta si “Estem disposats a passar dels valors pensats als valors viscuts i a actuar en conseqüència?”.

Prop d’un miler de participants, la majoria dones

L’estudi ha comptat amb la participació de 929 persones de 17 països, entre els quals destaquen Espanya (608), Mèxic (273), Veneçuela (13) i l’Argentina (11). Quant als gèneres, un 74% de participació ha correspost al gènere femení i el 26% restant al masculí.

Més d’un 90% dels participants té més de 30 anys, destacant especialment la franja compresa entre els 46 i els 65 anys, que suposa un 57% del global.

“Si bé la mostra no és representativa, serveix per a poder continuar treballant en els reptes d’aquest segle XXI” indica Conangla, qui aposta per la forma de treball de la Fundació Ecologia Emocional com la millor resposta.

13 de novembre. Dia Mundial de la Bondat

El pròxim diumenge 13 de novembre se celebra el dia mundial de la bondat. Una iniciativa que porta celebrant-se des del 1998. Des de la Fundació Ecologia Emocional hem creat l’Escola de la Bondat en Acció que, entre altres objectius, busca solucionar els reptes actuals.

Veure informe complet