El terme ‘bondat’ prové del llatí bonĭtas, -ātis, i, segons el diccionari de la Reial Acadèmia Espanyola de la Llengua (RAE) significa la natural inclinació de fer el bé.

La bondat es coneix popularment com una inclinació a fer el bé. El repte està en el fet que “el bé” té un significat diferent per a cada persona i a vegades es relaciona amb ser ximple o babau per ser massa bo.

La Fundació Ecologia Emocional defineix la bondat com la capacitat per a sentir compassió, així com estimar i ser sensible a tota forma de vida (eco-bondat), apreciar i cuidar la diversitat, conrear la tendresa, sembrar gratitud, treballar per una cultura de la pau, connectar amb la humilitat, ser amable, ser generós i conrear la bellesa.

La Bondat en Acció aporta múltiples beneficis, demostrats científicament des de diverses disciplines com la neurociència, la psicologia o l’antropologia, entre altres. Alguns d’aquests beneficis inclouen gaudir d’una ment sana, un bon estat de felicitat i de salut emocional. La Bondat també actua com a antídot contra el bullying i és preventiu de tota forma de violència.

Escola de Bondat en Acció

Coincidint amb el Dia Mundial de la Bondat, que se celebra el 13 de novembre, la Fundació Ecologia Emocional recorda que aquest valor es pot entrenar i posar en pràctica.

Dins del Model de *Ecologia Emocional, creat per Jaume Soler i Mercè Conangla, s’emmarca el nou programa de la ‘Escola de la Bondat en Acció. La base d’una ment sana’, per a avançar en la reflexió de les resistències que tenim per a incorporar la Bondat en la nostra vida, així com entrenar-nos per a integrar els diferents ingredients que la integren i portar-los a l’acció.

Els ingredients que componen el còctel de la Bondat són, segons el treball de Jaume Soler i Mercè Conangla:

• L’ecobondat
  • La diversitat
  • La tendresa
  • La compassió
  • La gratitud
  • La cultura de la pau
  • La humilitat
  • La generositat
  • L’amabilitat
  • La bellesa

La bondat davant dels reptes del segle XXI

Els resultats de l’últim Socioescàner Emocional elaborat per l’Institut de Recerca en Ecologia Emocional de la nostra fundació, situen a la crisi climàtica i energètica i la violència, les guerres i els moviments de població com els reptes del segle XXI que més preocupen la població.

Prop del miler de participants d’aquest estudi assegura que els sentiments que aquestes qüestions els provoca són principalment impotència, frustració i tristesa.

Per a donar resposta a aquests reptes i als sentiments que desencadenen, la bondat és una de les vies millors, encara que no la més fàcil.

13 de novembre: Dia Mundial de la Bondat

Des de 1998, cada 13 de novembre se celebra el Dia Mundial de la Bondat. Una iniciativa que va arribar de la mà de la World Kindness Movement (Moviment Mundial de la Bondat).

Amb aquesta commemoració es reafirmen les bones accions en les persones i comunitats mundials, sent la bondat un element essencial de la condició humana per a unir-nos en la diversitat.

Una iniciativa que ha arribat a l’àmbit educatiu, en moltes escoles del món, com a part del calendari escolar.